אודות

רוח יהודית הינה תכנית להעמקת הזהות היהודית בקרב חט"ב בחינוך הממלכתי.

התכנית פועלת בכ-70 בתי ספר במסגרת של מיזם משותף עם משרד החינוך, ומומלצת כתכנית העשרה בלתי פורמאלית מטעם משרד החינוך.

השיעורים מתקיימים במתכונת של חצי כיתה, מסגרת זו מאפשרת יצירת  שיח ולימוד באמצעות פעילויות חווייתיות ויצירתיות הנותנות ביטוי לדעותיו של כל תלמיד. התכנית חושפת את התלמידים לתרבות היהודית, ומאפשרת להם לפגוש אותה לא כנושא לעיון אינטלקטואלי או ריטואלי בלבד, אלא כתרבות חיה ורלוונטית. הדבר נעשה באמצעות חשיפת הפנים השונות בתרבות היהודית, החל מן המסד – חגים, סמלים, דמויות, וכלה בטפחות – סוגיות ודילמות רעיוניות מורכבות יותר.

 

החומרים בתוכנית הינם חומרי לימוד ייחודיים, שפותחו על-ידי צוות הכותבים של העמותה, בהתאמה לבתי-הספר השונים ולשכבות הגיל השונות.


צוות המדריכים של רוח יהודית , רובם סטודנטים צעירים להוראה, עובר סינון ובחירה קפדניים. לפני תחילת שנת הלימודים עוברים המדריכים תהליך הכשרה מקצועי-  העוסק בהעמקה של חומר הלימוד ובפדגוגיה של הוראה דיאלוגית.

במהלך השנה שותפים המדריכים מידי שבוע בבית מדרש בו מתקיימת הכנה לשיעורים הקרובים, העמקה ודיון בתכנים הנלמדים ולימוד העשרה במקורות יהודיים רלוונטיים.

בנוסף לתכניות הלימודים בכיתות בית הספר, פועלת רוח יהודית להנחלת תרבות ישראל בתוך בתי-הספר באמצעות פיתוח תכניות לימודים והשתלמויות למורים ע"פ המתווה החדש, טיפוח נראות בית-הספר, הפקה של פרויקטים בית-ספריים מיוחדים, יציאה לסיורים ולמשימות התנדבות בקהילה ועוד.

דוגמאות לפרוייקטים להעשרה:

  1. קבלת שבת – יום פעילות הכולל  הכנת חלות

  2. פופ ראש חודש .

  3. הכרת המזוזה על ידי ציור והכרת הקלף  בתוכה.

  4. סדר טו" בשבט

  5. סדר פסח – "הסדר": כמפעיל אינטליגנציות מרובות.

  6. מפגשי למידה של הורים וילדים.


רוח יהודית מעודדת מפגשי למוד בין התלמידים להוריהם בזירה הבית ספרית. לפיכך לאורך השנה מסייעת רוח יהודית לבתי הספר לקיים ערבי לימוד משותפים להורים וילדים סביב סוגיות הנוגעות לערכים משפחתיים, חגים ומועדים, צדק חברתי וכד'.

התנדבות כחלק מהלמידה:

חלק מעיסוקנו הוא בבחינת נאה דורש ונאה מקיים. אנו  עוסקים בנתינה לזולת  ופועלים בתוך  הקהילה עם התלמידים , בתיאום עם בית הספר והקהילה בה נמצא ביה"ס. לדוגמא: קיימנו קבלת שבת קבועה בבית חולים לילדים, קבוצת תלמידים אימצה כיתה אוטיסטית בבית ספרה , טופח גן בשכונת מגורים והדוגמאות רבות ומגוונות.